Günümüzde, COVID-19, Korona Virüsü, Dünya'nın başlıca mücadele ettiği gündem oldu. Bu virüs Wuhan, Çin'den yayılmaya başladı ve hala hızla dünyanın diğer yerlerine yayılmaya devam ediyor. Çin dışında hızla Asya, Avrupa ve Amerika'ya yayılan bu virüs, bu ülkelerin dışında en az 100 ülkeye daha yayıldı ve her gün daha fazla insan bu virüse maruz kalıp enfekte oluyor ve bunların%3,4'ü hayata veda ediyor. Dünyadaki birçok şirket bu virüs için bir çözüm bulmaya ve insanlara yardım etmeye çalışıyor. Bu nedenle dünyada chatbotların bu amaçla kullanılmasına karar veren bazı kuruluşlar ve hükümetler var. Karmaşık bir durum olduğu ve insan hayatı tehlikede olduğu için şirketler ve bilim adamları sohbet botlarından yardım almaya başvurmaya başladı.

Yeni korona virüs yayıldıkça, şirketler sağlık alanında sohbet botlarını geliştirmeye başladılar. Sohbet botlarını, bir hastanın enfekte olup olmadığına dair Dünya Sağlık Örgütü tarafından yayınlanan bazı kriterlerin rehberliği altında güncelliyorlar ve onları güncel tutmaya çalışıyorlar.

Yapay zeka sistemli chatbotlar, hastalara uzaktan bakım sunmak ve uzaktan normal bir klinik ziyareti yapmaya olanak sağlıyor. Yapay zeka temelli chatbotlar genellikle hastalarla metin mesajları yoluyla röportaj yapıp, semptomları hakkında sorular soruyorlar. Hastalar, nefes darlığı ve öksürük gibi bazı belirtiler bildirdiklerinde, sohbet botları korona virüs ile ilgili bazı soruları yönlendiriyorlar. Hastalara “Çin’den gelen biriyle temasın oldu mu?” gibi sorular yöneltiliyorlar. Cevaplar enfeksiyon olasılığına işaret ettiğinde, hastalar Dünya Sağlık Örgütü’nün yayınladığı rehbere online olarak kolayca erişebiliyorlar.

98point6 hastaları için chatbot kullanan şirketlerden biridir. 98point6 baş tıbbi sorumlusu Dr. Brad Younggren böyle bir dönemde chatbotların önemini belirtmiştir. Tele tıp gücü, Amaç hastalığı kesin olarak teşhis edebilen bir sohbet botu yaratmak değildir, hastalığın semptomları çok genel olduğu için asıl chatbotlar temel olarak bir kontrol sağlamak ve insanların evde kalmasına, enfeksiyonun yayılmasını azaltmasına izin veren bir araç olarak kullanılıyor. 98point6, ocak ayı sonlarında uygulamalarına korona virüs tarama sorularını ekledi. 5 yıllık olan bu girişim, ülke çapında birinci sınıf bir bakım hizmeti sunuyor, hastalara yapay zeka destekli bir sohbet botu aracılığıyla ve doktorlarla metinler ve dijital görüntüler aracılığıyla bağlanıyor.

Younggren, “Şu anda hastaları, CDC'nin test yapılmasını gerektiren risk seviyesi tanımını karşılamaları durumunda eyalet veya yerel sağlık yetkililerine yönlendiriyoruz” dedi. “Test yapmak şu anda gerçekten sınırlı bir kaynak. Eğer birisi gerçekten hasta ise, bilmek istiyoruz, bu zatürre mi, bu grip mi, bu COVID mı?” Bunu bilmenin önemini belirten Younggren, chatbotların bu konuda çok yardımcı olduğunu belirtiyor.

Providence'da St. Joseph Health, Grace adı verilen chatbot kullanan şirketlerden biri ve hastaya hayatı tehdit etmeyen koşullarda hizmet vermeyi amaçlıyor. Microsoft hizmetleriyle oluşturulan sohbet botu, olası koron avirüs semptomları hakkında soruları yanıtlıyor. Hasta, semptomları hakkında bilgi veriyor ve Grace, hastanın chatbot'a verdiği veriler ışığında gerçek bir muayeneye ihtiyacı olup olmadığına karar veriyor. Providence genel başkan yardımcısı ve baş dijital sorumlusu Aaron Martin, "İlk COVID-19 hastası WA Everett'deki Providence Bölgesel Tıp Merkezi'ne getirildiğinde, Dijital İnovasyon Grubundaki ürün geliştirme ekibini, Microsoft Azure ve Health Bot ekipleri çalışmaya başladı. Sohbet botunun 1. sürümü, üç gün içinde COVID-19'a özgü bir yol ve sorularla çalışmaya hazırdı. "

Grace yüksek bilgi talebinde bulunuyor ve bot-hasta arasında günde 150.000'den fazla mesaj gerçekleşiyor. COVID-19 danışma sayfalarındaki bot katılım oranı, danışma sayfasına giren ve öz değerlendirme botuna tıklayan kişilerin yüzdesi ortalama %20'nin üzerinde. Bot, lansmanından bu yana 40.000'den fazla oturum gerçekleştirdi ve gittikçe artmaya devam ediyor.

Dünyanın en büyük anlık mesajlaşma programı, kullanıcıların Covid-19 ile ilgili sorularını yanıtlayan bir sohbet hizmeti sunmak için Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ile bağlantı kurdu. Ayrıca Hindistan hükümeti, Hindistan'daki kullanıcılara doğrulanmış bilgiler sağlamak için WhatsApp aracılığıyla çalışan MyGov Corona Yardım Masası adlı bir sohbet botu kurdu. Sohbet botu Reliance Jio destekli Haptik Technologies tarafından oluşturuldu. Benzer şekilde Goa, sağlık hizmeti kuruluşu Portea Medical ve Bengaluru tabanlı otomasyon firması Verloop ile iş birliği içinde bir sohbet botu, Cobot-19'u kullanıma sundu. Bot, eserlerde Hintçe desteği ile Covid-19 hakkındaki İngilizce ve Konkani sorgularına cevap verebiliyor.

MindBehind'in yardımı sayesinde Filipinler'de bir chatbot oluşturuldu. Covey adı verilen chatbot Facebook'tan hizmet veriyor ve sosyal medya kullanan herkes tarafından kullanılabiliyor. Chatbot'un yaratıcısı, “Teşekkürler, bu salgın Filipinler'e zor zamanlar veriyor, bu yüzden insanların bölgemde kendilerini en az kontrol etmelerine yardımcı olmak için bir Covid19 belirtileri denetleyicisi oluşturmam gerekiyordu ve herkes kullandığından bir sohbet botu oluşturmayı düşündüm Facebook gibi sosyal medya uygulamaları. Bunu sıfırdan kodlamak çok zaman alacaktı ve hemen halletmem gerekiyor ama sonra MindBehind'i gördüm ve kolayca bir sohbet botu oluşturmanın ne kadar hızlı olduğuna sevindim ve zaten Facebook entegrasyonu var. Bu bana çok zaman kazandırdı, bu yüzden teşekkür ederim.”

Başka bir chatbot küçük bir Polonya kasabasında yaratıldı. Bu chatbot, korona virüs ve semptomları hakkında sıkça sorulan sorular içeriyor, Dünya Sağlık Örgütü ve Polonya hükümet web siteleri gibi güvenilir bilgilere bağlantılar sağlıyor. Covid belirtileri durumunda ne yapılacağı, nasıl davranılacağı ve nerede aranacağı hakkında bilgi veriyor. Polonya'daki sağlık kuruluşlarından virüslerden nasıl korunacağınız ve kendinizi nasıl koruyacağınıza dair ipuçları mevcut ve kesin, doğrulanmış ve güvenilir bilgiler veriliyor.

Korona virüs insanlar aynı ortamda olduğunda ve birbirleriyle temasa geçtiğinde hızla yayılıyor. Chatbot'lar insanları güvende tutmak ve gerektiğinde acil servis veya klinik gibi kalabalık ortamlardan kaçınmak için son derece hayati. Chatbotlar bu olağanüstü durumda korona virüs ile mücadele konusunda oldukça önemli hale geldi ve eğer korona virüs tedavi edilemezse, hastaların teşhisleri için chatbotlar daha da önemli olmaya devam edecektir.

Kaynak:

https://www.techrepublic.com/article/hospital-using-chatbot-to-screen-coronavirus-patients/

https://www.livemint.com/technology/tech-news/how-whatsapp-chatbots-are-helping-in-the-fight-against-covid-19-11585310168911.html

https://www.geekwire.com/2020/seattle-startup-using-telemedicine-help-curb-spread-coronavirus/

Chatbotların COVID-19 ile Mücadeledeki Rolü

Günümüzün en büyük salgını olan COVID-19 ile mücadelde chatbotlar nasıl kullanılıyor? Hangi şirketler cahtbotları nasıl kullanmış?