dijital asistan

Diyalog tasarımı günümüzün yeni ve trend işlerinden biri. Aslında özetle insan ve makine iletişimi tasarlanıyor ancak bugüne kadarki en kişiselleştirilmiş haliyle yapılıyor. İlk okuyunca biraz karmaşık geldiğinin farkındayım, hatta nasıl oluyor acaba sorularını da duyar gibiyim. Eğer bu konuyla ilgiliyseniz size güzel bir haberim var. 2020 ilkbahar döneminde Kadir Has Üniversitesi Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Yüksek Lisans Programı’nda Etkileşim Tasarımı dersinde hep birlikte akıllı asistanlar tasarlayacağız. Program ve ders hakkında detaylı bilgi için linki buraya bırakıyorum.

 

İyi bir akıllı asistan yaratabilmek için öncelikle iyi bir diyalog tasarımına ihtiyaç vardır. Diyalog tasarımı arka tarafta 3 farklı rol tarafından yapılıyor. Bu pozisyonlar asistanın iyi bir deneyime sahip olmasında ve asistanın devamlılığında oldukça önemli rollere sahipler. Şimdi bu rollerin neler yaptıklarını özetlemeye çalışacağım. Bu konuyla alakalı daha detaylı yazıları daha önce SOR’UN Blog’da yayınlamıştık. İlgili yazılara aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.

·     Diyalog Tasarımı Nedir?

·     Diyalog Tasarımcılarının Sahip Olması Gereken Başlıca Özellikler

·     Bugünün Müşteri Temsilcileri Yarının ChatBot Tasarımcıları

 

Conversational UX Designer

Akıllı asistan tasarımının ilk adımı, hangi sorulara hangi cevapların verileceğine karar verilmesidir. Bu adımın doğru tasarlanması iyi bir asistan deneyimi için oldukça önemli. Conversational UX Designer temelde asistanın diyalog akışını tasarlayan kişidir. Asistanın kapsamında hangi sorulara cevap vereceğini belirler, bununla birlikte asistan içinde cevabı olmayan sorulara dair diyalog akışlarını da tasarlar. Özetle asistanın genel olarak deneyiminden sorumludur.

 

Conversational Script Writer

Asistanın kapsamın etleştirildikten sonra ikinci adım persona çalışması ve sorulara verilecek cevap metinlerinin hazırlanmasıdır. Persona çalışması genel olarak asistanın dilinin netleştirilmesidir. Çalışmalar sonunda asistanın adı ve logosu ortaya çıkar. Bu asistanın iletişimi için oldukça önemli bir adım olduğunu unutmamak gerekir.Çünkü ismi ve logosu olmayan bir asistanın iletişimini yapmak oldukça zordur.İkinci adım ise karaktere göre konuşma tonunun netleştirilmesi ve cevap metinlerinin hazırlanmasıdır. UX Designer’ın oluşturduğu asistan kapsamındaki tüm soruların cevap metinleri belirlenen karakterin özelliklerine göre yazılır.

 

Conversational AI Designer

Asistanın soruları doğru anlamasından ve devamında da eksik dataların asistana öğretilmesinden sorumludur. Asistanın bir soruyu doğru anlayabilmesi için ilgili soru cümlesinin farklı varyasyonlarının öğretilmesi gerekir. Örneğin; “Kargom nerede?” sorusu ile “Siparişim gelmedi.” aynı sorulardır. Bu ve buna benzer cümlelerin ilgili intent'e öğretilmesi gerekir. Bununla birlikte AI Designer rolü asistan canlıya çıktıktan sonra asistanın performansından sorumludur. Anlaşılmayan cümleleri sürekli olarak asistana tekrar öğretir ve kapsamda olmayan soruları da asistana ekler. Asistanın soruları anlama seviyesini koruma ve yükseltme için en kritik görev bu role aittir. Bu yüzden asistanın devamlılığı için önemli bir pozisyondur.

 

Siz de bu rollerden biriyle ilgileniyorsanız her zaman bizimle iletişime geçebilirsiniz. Asistan tasarlama deneyimine katılmak isterseniz de ister bahsettiğimiz derse kayıt olabilir, isterseniz de açık eğitim kaynaklarından bu konular hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.

Diyalog Tasarımcısı Olup Akıllı Asistanlar Tasarlamak İster Misin?

Diyalog tasarımı ve diyalog tasarımdan sorumlu kişilerin rolleri nelerdir? Kadir Has Üniversitesi Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Yüksek Lisans Programı’nda sizi neler bekliyor?