pazarlama_miyoplugu

Pazarlama miyopluğu, bir şirketin ya da kurumun müşterilerinin ihtiyaçlarını ve isteklerini göz ardı ederek satış ve kâr aramaya çok fazla odaklandığında ortaya çıkan bir durumdur. Sattığı ürünlere çok fazla odaklanan firmalar, o ürünün kullanıcılara sağladığı faydaları görmezden gelebilir. Bir işletmenin artan satış ve kârlara konsantre olması yanlış değildir. Ancak, çok yönlü bir pazarlama ve satış stratejisi için yeterli de değildir. Müşteriler her zaman kendilerine çözüm sağlayan pratik, inovatif ve geliştirilmiş ürünler talep eder. Kendisine çok fazla odaklanan bir şirket, müşterilerinin ihtiyaçları hakkında daha fazla şey öğrenmeyi genellikle ihmal eder. Bu şirketler, ürünler ya da hizmetler üzerinde oluşan kaygıları ve beklentileri de arka plana ittikleri için müşterilerini rakiplerine kaptırmaya başlarlar.

1960 yılında, Theodore Levitt’in Harvard Business Review için yazdığı “Pazarlama Miyopluğu” başlıklı makalesi, 2004 yılında yayınlandığında pazarlama stratejilerinde köklü değişimlere yol açmıştır. Levitt’in temel argümanı, şirketlerin işlerini çok dar bir çerçevede tanımlamaları halinde, müşteri ihtiyaçlarını göz ardı ederek belirli ürünler veya hizmetler açısından büyümeyi bırakacakları yönündeydi. Levitt, endüstriyel gelişimin en önemli parçalarından biri olan demir yolu sektörünün düşüşünü şu şekilde özetlemişti: “Demir yolları büyümeyi durdurmadı. Ancak, yolcu ve yük taşımacılığının demir yollarına olan ihtiyacı azaldı. Demir yollarına olan bağımlılık bugün sadece otomobiller, kamyonlar, uçaklar ve hatta telefonlar aracılığıyla doldurulduğu için geri planda kalmış değil, aynı zamanda demir yolu sektörü kendini geliştiremediği için de geri planda kalmış durumda… Onlar, müşterilerinin ellerinden alınmasına izin verdiler. Çünkü kendilerini taşımacılık işinden ziyade demir yolu işinde kabul ettiler.”

Levitt'in dile getirdiği “miyopluk” sorunu günümüzde de birçok sektörü yakından ilgilendirir. Bu yeni pazarlama miyopluğu, pazarlama iletişimine ve onları destekleyen teknolojilere neredeyse özel bir odaklanma ile bağlanır. Pazarlama miyopluğu, günümüzde pek çok şirkette olduğu gibi doğrudan pazarlama iletişimi sorunlarına karşılık olarak gösterilir ve müşteri ilişkilerinin yakından takip edilmesi anlamına gelir. Bilişim, elektronik, otomotiv, hava yolları, demir yolları, eğlence ve perakende gibi çalışma alanları, pazarlama miyopluğuna karşı tetikte olması gereken sektörlerden sadece birkaçıdır. Herhangi bir şirket, daha fazla pazar payı için kendisi ile rekabet etmekten korkmamalıdır. Yatay hareket edebilen taşıtlar veya elektrikli araçlar üreten bir otomobil firması, bu duruma iyi bir örnek olabilir. Bunu yapan firma, belirli bir alandaki pazar payından taviz vermiş gibi görünse de yepyeni pazarlara yelken açmıştır.

Bir şirketin satışlarını artırmaya çalışması, müşteri memnuniyeti oluşturma gayreti ve agresif bir şekilde kâr etme uğraşı ile pazarlama planı geliştirme süreci arasında ince bir çizgi bulunur. Pazarlama iletişimi, her zaman için pazarlama işlevinin kritik bir parçası olarak öne çıkar. Ancak, pazarlamacıların kötü pazarlama miyobuna maruz kalmaması açısından pazarlamanın diğer yönlerini de göz önünde bulundurmaları beklenir. İşletmeler, yeni seçenekleri keşfetmeyi ve geliştirmeyi asla bırakmamalıdır. Niş bir pazarlama stratejisi veya pratik bir taktik, geçmişte harika bir şekilde çalışabilir. Ancak, bu durum aynı stratejinin sonsuza dek işe yarayacağı anlamına gelmez. Pazarlama taktiklerinin gelişim hızına uygun olarak şirketinizin pazarlama anlayışını da sürekli gözden geçirmeniz gerekir.

İnternet kullanımının dünya genelinde yaygınlaşması ve online tüketim alışkanlıkları, pazarlama stratejilerinin evrimine öncülük etmektedir. Yeni sosyal medya platformlarının ortaya çıkışı ve sosyal medya algoritmalarındaki değişiklikler de rekabetçi olmak isteyen firmaların farklı arayışlara girmesindeki başlıca nedenler arasında gösterilebilir. Yapay zekâ uygulamaları, interaktif videolar ve Chatbot teknolojileri, firmaların ses veya metin üzerinden otonom diyaloglar oluşturabilmesine olanak tanır. İşlevsel soru-cevap yöntemiyle diyalog tasarımı oluşturmak hem pazarlama miyopluğunu önleyebilmenizi hem de müşteri merkezli bir satış/pazarlama stratejisine geçiş yapabilmenizi sağlar.

Pazarlama Miyopluğu Nedir?

1960 yılında, Theodore Levitt'in de makalesine başlık olan "Pazarlama Miyopluğu" günümüzde şirketlerin ve Start-Up'ların en büyük sorunu diyebiliriz. Peki yapay zeka destekli chatbot'lar bu sorunu nasıl çözümlüyor?